“Etäkevät 2020” viettää vuosipäivää ja muutoksia ei ole tiedossa ihan heti lähitulevaisuudessa. Miten poikkeuksellinen tilanne on vaikuttanut sinun työpaikkasi ilmapiiriin? Onko olosi hieman orpo, vai onko työporukan yhteishenki pysynyt samanlaisena tilanteesta huolimatta?
Fyysinen etäisyys ja eri paikkoihin hajaantuneet kollegat ovat tuoneet uusia haasteita työyhteisöille – uusiin työkavereihin tutustuminen, yhteishengen luominen ja sen ylläpitäminen virtuaalisesti on yllättävän kinkkistä puuhaa. Monella on yksinäinen ja eristetty olo, kun niitä tuttuja kahvitaukojen rupatteluhetkiä ei enää pääsekään viettämään. Oikeanlaisella asenteella, fiiliksellä ja viestinnällä yhteisöllinen etäily kuitenkin onnistuu!
Kokosimme alle nipun vinkkejä työporukan hengen nostatukseen koronakeväälle 2021.
Naama näkyviin
Aloitetaan lista tällä ilmiselvällä vinkillä – laita se kamera päälle palaverien ja keskustelujen ajaksi. Jos oma olemus näyttää siltä, kuin olisit istunut vuoden kotona tekemässä etätöitä, laittaudu hieman ennen virtuaalitärskyjä! Käy suihkussa, kampaa tukka sekä naama läpi ja heitä siistit vaatteet niskaan. Vaikket olisikaan hehkeimmilläsi videolla, ei sillä ole mitään merkitystä. Pelkkä keskustelu äänen varassa on kovin persoonatonta ja kolkkoa, ja viestintä jää hieman puutteelliseksi jos ei näe sen toisen eleitä ja ilmeitä.
Kuten vanha etätyöläisten sananlasku kuuluu: Jos kuvaton henkilö hymyilee ja kukaan ei ole näkemässä, hymyileekö hän?
Kollegoista työkavereiksi
Nyt kun kamera pysyy päällä, on aika ottaa seuraava askel kohti yhteishengen luomista. Kuinka paljon sinä tiedät loppujen lopuksi henkilöistä, joiden kanssa paiskit hommia monta tuntia päivässä? Tällä hetkellä kaikki keskustelu pyörii työn ympärillä ja niitä kahvihuonekeskusteluja ei pääse syntymään. Etäily ei ole tälle mikään este, joten ottakaa tavaksi vaihtaa kuulumisia palaverin alussa tai lopussa. Jos aiheita on vaikea keksiä, nappaa tästä muutama idea:
- Mikä on suosikkireseptisi näin etäaikoina?
- Kerro itsestäsi jotain uutta, mitä muut eivät tiedä
- Mikä oli unelma-ammattisi pienenä?
- Mikä on sarja tai leffa joka kaikkien kannattaisi katsoa?
- Mikä on ensimmäinen asia, jonka teet kun palaamme normaaliin arkeen?
- Mikä on huikein töihin liittyvä ahaa-elämys jonka olet keksinyt lähiaikoina? Onko se uusi, upea pikakomento Excelissä taikka taukojen tärkeys?
Pentuvideoita arkeen
Näin etätyön tiimellyksessä kollegoiden kanssa keskustelu on hyvinkin työpainotteista ja kevyempi jutustelu jää usein harmillisen vähiin. Tilanne on helppo korjata – ottakaa käyttöön hassuttelukanava pikaviestisovelluksissanne! Mikäs sen parempaa, kuin startata päivä suloisilla eläinvideoilla, hassuilla uutisilla taikka ajankohtaisilla meemeillä. Kanavista on helppo ottaa ilmoitukset pois päältä, ja sinne on mukava mennä pitämään pientä breikkiä työpäivän aikana. Samaiseen kanavaan voi jakaa omat “Ei mennyt kuin Strömsössä” -hetket tai kuvia vaikka omista karvakollegoista.
Toinen mukava tapa huomioida kollegoita on ottaa esimerkiksi Slackissa käyttöön kehukanava tai ylistyksiä varten luotuja lisäosia. Tekikö kollegasi sinulle suuren palveluksen, auttoiko hän sinua jossain hommassa tai onko hän ollut vain harvinaisen hauskaa seuraa tällä viikolla? Jaa se myös muiden kanssa! Ei ole mitään sen parempaa, kuin saada perjantai-iltapäivällä kivoja kehuja kollegalta kaikkien muiden edessä. Myös muita ilon aiheita, kuten syntymäpäiviä, asiakkailta tulleita kiitoksia tai vaikkapa kerrankin onnistuneita macarons-leivoksia kannattaa juhlistaa yhdessä.
Yhteistä tekemistä
Yhteinen tekeminen tuo aina mukavaa vaihtelua arkeen. Virtuaalikahvit ja -viinit ovat toimivaksi todettuja niksejä mutta oletteko kokeilleet yhteistä haastetta tai tekemistä? Ilmoille voi heittää esimerkiksi punnerrushaasteen, “viikon paras vitsi” -skaban, kuvakisan, “oudoin tavara kotonani”-kilpailun…Vaihtoehtoja on loputtomasti! Ideana on kannustaa toisiaan, nostattaa yhteistä henkeä, ehkäpä kohottaa kuntoa, ja mikä tärkeintä, pitää hauskaa!
Eikö jokin työtehtävä suju, kiusaako kirjoittajan blokki? Hauskanpidon lisäksi myös pienet workshopit tai ideointituokiot ovat oiva tapa viettää aikaa yhdessä. Kepeän höpöttelyn lisäksi niistä saa hurjasti hyötyä jos tuntuu, ettei omat hommat oikein etene. Ja tietenkin jos itse pursuat energiaa, erilaisia ideoita ja näkökulmia, niin olet suureksi avuksi kollegalle jolla ei työt luista.
Jos oikein lähdette hulluttelemaan, pitäkää etä-afterworkit tai illanistujaiset yhdessä. Olemme tehneet kenttätutkimusta ja nämä yhteiset kinkerit ovat erittäin toimivaksi todettuja yhteishengen nostattajia 😉
Kiinnitä huomiota kirjoitustapaasi!
Kun suurin osa viestinnästä tapahtuu näppiksen välityksellä, saattaa se jatkuva näpyttely alkaa pännimään jossain vaiheessa. Älä silti anna sen näkyä kollegoiden kanssa keskusteltaessa. On ikävää saada lyhyt ja tönkkö vastaus omaan iloisen sävyiseen viestiin. Jos haluat pitää viestin lyhyenä ja ytimekkäänä, heitä loppuun vaikka hymiö keventämään viestin äänensävyä, ja muista aina aloittaa viestisi tervehdyksellä. Viestiä kirjoittaessa voi miettiä, että miten keskustelisit asiasta kasvotusten kollegan kanssa, ja miten haluaisit että sinulle vastataan viestiisi.
Muista, että tärkeintä yhteishengen kohottamisessa on jokaisen työntekijän, johtajan ja tiiminvetäjän oma-aloitteinen panostus asioiden parantamiseksi ja sen kivan fiiliksen ylläpitämiseksi.
Tuleeko sinulle mieleen muita tapoja, joilla nostaa työporukan yhteishenkeä? Miten teillä on taklattu etätöiden tuomia haasteita?