Vuosi alkaa olla siinä vaiheessa, että monessa yrityksessä pohditaan joululahjoja henkilökunnalle sekä yhteistyökumppaneille ja asiakkaille.
Yrityslahjaa hankittaessa täytyy ottaa huomioon se, onko lahja tulossa henkilökunnalle vai yhteistyökumppanille. Henkilökunnalle ostetut lahjat ovat yrityksen tuloverotuksessa vähennyskelpoisia.
Yhteistyökumppaneille tai asiakkaille ostetut lahjat ovat yrityksen verotuksessa 100% vähennyskelpoisia silloin, kun lahja on verrattavissa tavanomaiseen mainoslahjaan.
Mitä eroa on mainoslahjalla ja edustuslahjalla?
Mainoslahjoihin luetaan pienet lahjat (myös yrityksen omat tuotteet), esimerkiksi yrityksen logolla varusteltu juomapullo. Mainoslahjat annetaan yleensä samaan aikaan usealle eri vastaanottajalle. Mainoslahjat ovat tuloverotuksessa kokonaan vähennyskelpoisia. Mainoslahja saa olla arvoltaan korkeintaan 50 euroa (sis. alv) saajaa kohti – jos tämä määrä ylittyy, lahja luetaan edustuslahjaksi.
Edustuslahjat ovat yksilöllisempiä lahjoja, kuten esimerkiksi viinipullo asiakkaalle. Edustuslahjat ovat tuloverotuksessa osittain vähennyskelpoisia (50 % kulusta) ja ALV:n osalta täysin vähennyskelvottomia.
Mitä tulee ottaa huomioon yrityslahjaa hankittaessa asiakkaille tai yhteistyökumppaneille?
Kun olet miettinyt nämä asiat kuntoon, on sinun helpompi aloittaa lahjan etsiminen.
- Mieti, kenelle olet hankkimassa lahjaa: mistä he pitävät ja minkälainen lahja erottautuisi heidän mielestään muiden joukosta?
- Budjetti
- Aikataulu
- Halutaanko lahja postittaa vai viedä henkilökohtaisesti lahjansaajalle
- Suositaanko kotimaista ja/tai eettisesti valmistettua (esimerkiksi kotimaiset villasukat tai kierrätysmateriaalista valmistettu tuote)
- Kertakäyttöinen vai pidempiaikainen ilo